Sunday, March 15, 2009

Mara tawar Madihah belajar di UK

KUALA LUMPUR 15 Mac – Pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008, Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal ditawarkan oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara) untuk melanjutkan pelajaran ke United Kingdom (UK).

Buat permulaan, pelajar cemerlang itu diberi peluang menyambung pelajaran di peringkat A Level di negara itu sebelum melanjutkan pengajian dalam bidang yang diminati iaitu fizik.

Tawaran tersebut telah dibincangkan antara Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar dan bapa pelajar itu, Nik Mohd. Kamal Hussein, 41, menerusi telefon.

‘‘Pegawai Mara akan menghantar surat tawaran Nik Nur Madihah esok,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Satu Keluarga Satu Perniagaan anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) di sini hari ini.

Nik Nur Madihah, 18, anak nelayan dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Arab Maahad Muhammadi (Perempuan) di sini mencatat sejarah negeri ini apabila memperoleh 20 A dalam peperiksaan SPM 2008.

Kejayaan itu menjadikan pelajar tersebut antara pelajar cemerlang dengan mendapat 19 1A dan satu 2A, kurang satu mata pelajaran berbanding pencapaian pelajar terbaik SPM 2007, Azali Azlan yang memperoleh 21 A.

Dia juga membuktikan kesusahan keluarga bukan halangan untuk mencapai kecemerlangan. Nik Nur Madihah mengambil sebanyak mungkin mata pelajaran bagi menguji keupayaan dirinya dalam menghadapi cabaran hidup sebagai pelajar.

Kesusahan hidup pelajar yang tinggal di rumah sewa kecil di Pengkalan Chepa dipaparkan di muka depan Utusan Malaysia semalam .

Noh memberitahu, tawaran kepada pelajar itu dibuat tanpa perlu mengisi borang dan tanpa temuduga kerana Nik Nur Madihah merupakan pelajar cemerlang daripada keluarga miskin.

Pelajar itu juga, katanya, telah membuktikan kemampuannya untuk berjaya walaupun berhadapan dengan pelbagai rintangan serta cabaran. - Utusan

2 comments:

  1. Salam kak madihah,boleh ke kakak kongsikan sedikit resepi kejayaan kakak?Apa amalan seharian kakak?

    ReplyDelete
  2. Salam kak madihah,boleh ke kakak kongsikan sedikit resepi kejayaan kakak?Apa amalan seharian kakak?

    ReplyDelete