Sunday, March 15, 2009

Madihah dapat rumah baru

KOTA BHARU 15 Mac – Pencapaian cemerlang pelajar miskin, Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 ternyata cukup manis untuk dikecapi bersama keluarga apabila hadiah dan bantuan juga mula datang mencurah.

Selepas menerima lebih RM4,000 daripada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Yayasan Nelayan Malaysia (Yanim) semalam, hari ini Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengunjungi keluarganya memberi penghargaan sebanyak RM5,000.

Selain itu, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) menyerahkan seunit komputer riba dianggarkan bernilai lebih RM2,000.

Ketua UMNO Bahagian Pengkalan Chepa, Dali Hussin turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM1,000 manakala Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Datuk Husam Musa sebanyak RM500.

Tanpa diduga hari ini, kerajaan negeri membayangkan akan menyediakan rumah baru dianggarkan bernilai lebih RM100,000 yang akan dibangunkan oleh PKINK.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Anual Bakhri Haron memberitahu, ia dijangka dibangunkan di atas tapak di Taman Perumahan Kurnia Jaya, Pengkalan Chepa yang akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan.

‘‘Pemberian itu adalah untuk membantu meringankan beban keluarga mereka di samping sebagai penghargaan kepada kejayaannya yang turut mengharumkan negeri,” katanya ketika ditemui selepas mengiringi Nik Abdul Aziz yang memberi sumbangan peribadi kepada keluarga terbabit.

Nik Nur Madihah, 18, anak seorang nelayan dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan) di sini mencatat sejarah negeri ini apabila memperoleh 20A dalam peperiksaan SPM 2008.

Kejayaan itu menjadikan pelajar tersebut antara pelajar cemerlang dengan mendapat 19 1A dan satu 2A.

Dia dan keluarga tinggal di sebuah rumah sewa dua bilik yang agak daif dengan bayaran RM90 sebulan di Kampung Parang Puting dekat sini.

Ketika bercakap kepada pemberita, Nik Abdul Aziz berkata, kejayaan pelajar sekolah di bawah pentadbiran Yayasan Islam Kelantan itu memperlihatkan bahawa pelajar sekolah agama tidak terkebelakang.

Katanya, ia telah dibuktikan berulang kali di mana mereka tidak terkebelakang dalam aspek pengajian moden yang diimbangi dengan agama.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan, Othman Che Mat berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan Kementerian Perumahan untuk membiayai bayaran sewa rumah keluarga tersebut yang telah tertunggak selama setahun.

‘‘Kami difahamkan keluarga ini gagal membayar sewa rumah selama setahun. Oleh itu melalui Skim Sewaan Kemiskinan Bandar, tunggakan itu tidak perlu lagi dibayar kerana akan ditanggung sepenuhnya oleh jabatan.

‘‘Bagaimanapun kami perlu berbincang dengan pihak kementerian terlebih dahulu kerana selain skim tersebut banyak lagi bantuan boleh diberikan termasuk insentif kewangan lain,’’ katanya ketika ditemui. - Utusan

No comments:

Post a Comment